Aa
چهارشنبه 2 فروردين 1402
EN
سازمان بهزیسـتی کشور
اداره کل بهزیستی اسـتان آذربایجان ـشرقی
صفحه اصلی
درباره ما
تاریخچه
پیام سازمان
منشوراخلاقی سازمان
راههای تماس با سازمان
آشنایی با مسئولین (چارت سازمانی)
بیانیه حریم خصوصی
بیانیه راهبرد مشارکت
معاونت ها
معاونت امور اجتماعی
امور کودکان و نوجوانان
جدول شهريه پايه مهدهاي كودك شهرستان تبریزدر سالتحصيلي1397 -1396
جدول شهريه پايه مهدهاي كودك شهرستان هادر سالتحصيلي1397-1396
امور شبه خانواده
اشکال مختلف انتقال به جامعه و خانواده (ترخیص)
روند اجرایی فرزند خواندگی و مدارک مورد نیاز
معاونت امور توانبخشی
مناسب سازی محیط ویژه معلولین
امور معلولین ذهنی
ساماندهی امور سالمندان
امور معلولین جسمی و حرکتی
امور بیماران روانی مزمن
مطالب آموزشی
معاونت پشتیبانی و منابع انسانی
اداره نیروی انسانی
معاونت امور پیشگیری
واحد پیشگیری و امور اعتیاد
واحد پیشگیری از معلولیتها
واحد مشاوره و خدمات روانشناختی
واحد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
معاونت امور مشارکتهای مردمی و اشتغال
امور مسکن معلولین و مددجویان
امور هماهنگی ونظارت بر مراکز غیردولتی
امور مشارکتهای مردمی
امور اشتغال و کاریابی
آیین نامه ها و دستورالعمل ها
دستورالعمل تاسیس اداره و نظارت بر مراکز توانبخشی
معاونت امور اجتماعی
قوانین،مقررات و بخشنامه ها
دستورالعمل بروز رسانی پرتال
ضوابط مناسب سازی مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی)
راهنمای متقاضیان مراکز مثبت زندگی
دستورالعمل های ویژه مراکز مثبت زندگی
قوانین مرتبط با پیشگیری، نظارت و مقابله با فساد
ارتباط با ما
کتابها / نشریات / نرم افزارها
کتابها
شناسنامه خدمات
زمانهای خروج از دسترس سایت
ضوابط مناسبسازی مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی)
ضوابط مناسب سازی مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی)
مقدمه:
در راستای خدمترسانی به جامعه هدف و به منظور مناسبسازی و دسترسپذیری امکانات بویژه برای افراد دارای معلولیت در مراکز خدمات بهزیستی "مثبت زندگی" و به استناد بند 2 بخش الف ماده 3 دستورالعمل اجرایی تاسیس و اداره مراکز مذکور (ابلاغیه شماره 129306/98/900 مورخ 1/10/98) "ضوابط مناسبسازی مراکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی" براساس مجموعه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت تدوین گردید.
اهداف:
فراگیرسازی امکانات مرکز برای افراد دارای معلولیت
تسهیل دسترسی و افزایش سطح استقلال عملکردی فرد در مراجعه به این مراکز
افزایش مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت
تعاريف:
- فرد دارای معلولیت:
براساس ماده یک قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، شخصی است که با تایید کمیسیون پزشکی - توانبخشی تعیین نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی با انواع معلولیتها در اثر اختلال و آسیب جسمی، حسی (بینایی، شنوایی)، ذهنی، روانی یا توام، با محدودیت قابل توجه و مستمر در فعالیتهای روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی مواجه میباشد.
-
مناسب سازی مرکز:
به مجموعه اقداماتی اطلاق میشود که منجر به رفع موانع و ایجاد تغییرات محیطی متناسب با نیازهای فرد دارای معلولیت میگردد. رفع این موانع با طراحی و یا اصلاح مرکز و همچنین استفاده از وسایل و تکنولوژیهای کمکی امکانپذیر میشود و به دسترسپذیری محیط برای این افراد منجر میگردد. از جمله این موارد میتوان به نصب سرویسهای بهداشتی مناسبسازی شده (فرنگی و ...)، سطح شیبدار برای ورودیها و ... اشاره نمود.
- تجهیزات مناسبسازی:
تجهیزاتی هستند که با استفاده از آنها محیط مرکز و امکانات مورد استفاده افراد دارای معلولیت با نیازهای آنها منطبق میگردد. نظیر بالابر، دستگیرههای کمکی، نردهها و سایر تجهیزات وابسته.
ضوابط مناسب سازی برای ساختمان و فضای مراکز خدمات بهزیستی
الف - فضاهای عمومی:
1- وروديهای مرکز:
- ورودي اصلی مرکز باید براي استفاده همگان قابل دسترس باشد
.
- ورودي مرکز حتیالامکان هم سطح پیادهرو باشد
.
- ورودي قابل دسترس باید با استفاده از علائم بینالمللی شامل معرفی دربهاي ورودي اصلی و فرعی قابل شناسایی باشد
.
- ورودي باید روشنایی کافی داشته باشد
.
2- راهروهای مرکز:
- راهروها باید برای تردد افراد دارای معلولیت خصوصا افراد دارای صندلی چرخدار مناسب باشد.
3- پلهها:
- در مجاورت مسیر پلکانی موجود باید رمپ سراسري و یا آسانسور هم وجود داشته باشد.
- تمام پلهها در یک مسیر باید داراي ارتفاع و عمق یکسانی باشند.
- پله باید از جنس سخت و غیرلغزنده باشد
.
- نصب میله دستگرد در طرفین پله الزامی است.
- فضاي زیر رشته پلهها و رمپ باید بسته باشد یا با موانعی مثل میله بسته شده باشد تا از برخورد افراد دارای محدودیت بینایی با آن جلوگیري شود.
- وجود علائم حسی در کف، قبل از ورود به پله و در پاگردها براي هشدار به نابینایان وکمبینایان الزامی است.
- براي هشدار به نابینایان و کمبینایان، باید رنگ بین پاگردها و پلههاي بالایی و پایینی متضاد باشد و یا رنگ لبه جلویی هر پله باید متفاوت از رنگ پله باشد
.
- نصب هرگونه اجزاي الحاقی غیر هم سطح بر روي کف پله ممنوع است.
4- سطح
شیبدار:
- حداقل عرض سطح شیبدار باید
120
سانتیمتر باشد
.
- براي سطوح شیبدار تا
3
متر طول، حداکثر شیب باید
8
درصد با عرض حداقل
120
سانتیمتر باشد
.
- در سطوح شیبدار بیش از سه متر طول (تا حد مجاز
9
متر) به ازاي هر متر افزایش طول،
5
سانتیمتر به عرض مفید آن اضافه و 5/0 درصد از شیب آن کاسته شود.
- سطح شیبدار نباید داراي شیب عرضی باشد
.
- کف سطح شیبدار باید غیرلغزنده، ثابت، سخت و هموار باشد
.
- رنگ و روشنایی سطح شیبدار باید با پاگرد آن متضاد باشد
.
- نصب میله دستگرد در طرفین سطح شیبدار الزامی است.
- در امتداد و ابتدا یا انتهاي رمپ نباید پلهاي وجود داشته باشد
.
- در کنارههاي عرضی و پاگرد سطح شیبدار پیشبینی لبه محافظ، حداقل به ارتفاع
5
سانتیمتر با رنگ متضاد با محیط، به نحوي که مانع لغزش استفاده کننده گردد الزامی است
.
- براي هشدار به نابینایان و کمبینایان، باید نشانگرهاي لمسی رنگی با بافت متمایز در ابتدا و انتهاي سطح شیبدار نصب شود
.
5- فضاي
پذیرش مرکز:
- بخش پذیرش باید به وسیله علائم و نورپردازي کاملاً واضح و مشخص باشد.
- ارتفاع پیشخوان مراجعین باید حداکثر بین
70
تا
85
سانتیمتر بالاتر از کف تمام شده در نظر گرفته شود.
- فضاي آزاد براي قرارگیري زانو زیر پیشخوان باید حداقل
70
سانتیمتر باشد
.
- تغییرات نورپردازي به منظور کاهش تضاد بین فضاي خارج و داخل مرکز باید انجام شود
.
- فرد با صندلی چرخدار باید امکان نزدیک شدن به میز پذیرش را داشته باشد
.
- فرشهاي پادري نباید اختلاف سطح ایجاد کنند
.
6- فضاهاي
بهداشتی:
-تعبیه سرویس بهداشتی مخصوص افراد دارای معلولیت در مرکز الزامی است
.
- سرویس بهداشتی باید داراي دسترسی بدون مانع باشد
.
- کف فضاهاي بهداشتی باید غیرلغزنده باشد
.
- فضاهاي بهداشتی قابل دسترس باید ایمن باشند. نصب زنگ خطر در سرویس بهداشتی ویژه افراد دارای معلولیت الزامی است
.
- درب فضاهاي بهداشتی باید به بیرون باز شود تا گشودن آن در مواقع اضطراري از بیرون امکانپذیر باشد
.
- درب فضاي بهداشتی باید از داخل قفل شود در عین حال + قابل باز شدن از خارج + (در مواقع اضطراري) باشد.
- فضاي سرویس بهداشتی به نحوی باشد تا گردش صندلی چرخدار در آن امکانپذیر باشد.
- نصب میلههاي دستگرد در طرفین کاسۀ توالت الزامی است.
- لولههاي آب گرم و فاضلاب زیر روشویی باید حفاظت و عایقبندي شوند. زیر روشویی نباید گوشههاي تیز وجود داشته باشد
.
- تمام لوازم توالت باید در جاي ایمن نصب شده و به آسانی قابل استفاده باشد
.
- دسترسی به کاغذ توالت باید آسان باشد.
7- کفسازي:
پوشش کف باید در برابر لغزش در هر دو شرایط خشک و مرطوب سخت و مقاوم باشد
.
ب- تجهیزات:
1- آسانسور:
در صورت وجود آسانسور در مرکز رعایت
استانداردهای ذیل
ضروری است:
- آسانسور باید همسطح ورودي و یا در دسترس بلامانع صندلی چرخدار قرار گیرد و عبور با صندلی چرخدار به آسانی صورت پذیرد.
-
پوشش کف اتاقک آسانسور باید محکم، ثابت و غیرلغزنده باشد
.
2- بالابر:
- استفاده از بالابر تنها در صورتی مجاز است که نصب آسانسور در ساختمان هاي موجود امکان پذیر نباشد. براي اختلاف سطوح حداکثر تا
250
سانتیمتر میتوان از بالابرهاي عمودي براي جابجایی استفاده کرد
.
- ویژگیهاي فنی بالابر باید مطابق با استاندارد شماره
22391
سازمان ملی استاندارد ایران باشد.
ج
–
سایر ملزومات:
1- دربها و پنجرهها:
- حداقل عرض مفید هر لنگه درب براي عبور صندلی چرخدار باید
80
سانتیمتر باشد.
- کلیه دربها باید به سهولت باز و بسته شوند
.
2- آبخوري
و
آب
سردکن:
- لازم است تمامی آبخوري هاي نصب شده در مرکز براي افراد دارای معلولیت قابل استفاده باشد.
3- علائم
و
مسیریابی:
- تمامی
قسمتهای مرکز
باید
به
وسیله
علائم
بین
المللی
ویژه
افراد دارای معلولیت
مشخص
گردند.
4- اعلام
خطر:
- نصب سیستمهاي هشداردهنده شنیداري و دیداري در تمامی مراکز الزامی است
.
- دربهایی که به فضاهاي خطرناك براي اشخاص نیمه بینا و نابینا باز میشوند باید با اختلاف رنگ و نیز علائم حسی لامسهاي مشخص شوند
.
د- ضوابط ایمنی و حفاظتی:
رعایت مجموعه ضوابط ایمنی و حفاظتی مطابق با مجموعه ضوابط ایمنی و حفاظتی موسسات و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی کشور ابلاغ شده توسط ریاست وقت سازمان به شماره 70776/97/900 مورخ 22/5/1397 الزامی است.
ط-الزام رعایت ضوابط:
رعایت تمامی ضوابط فوق الذکر برای مراکزی که اولین بار نسبت به دریافت مجوز فعالیت اقدام می نمایند الزامی بوده و مراکزی که از قبل مجوز داشته اند در فرصت 6 ماهه ملزم به تطبیق با ضوابط اعلام شده می باشند.